Ga naar hoofdinhoud
Door chat-gpt gecreëerde afbeelding die pdf-frustratie moet uitbeelden. Twee mannetjes zitten achter computers waar papieren documenten uitkomen.

Ik spreek elke dag organisaties die digitaal toegankelijk willen worden. Met een gezonde combinatie van focus (focus!), humor, investeren en vervolgens veel vertrouwen hebben in de kennis van medewerkers lukt dat ook.

Voor de webpagina’s in HTML. Niet voor de rest. Apps is moeilijk, maar lijkt een kwestie van goed inkopen en toegankelijk laten bouwen ‘from scratch’.

De hoofdpijn zit ‘m in de pdf’s. Want natuurlijk die kunnen ook toegankelijk zijn. Maar ze worden door systemen, applicaties, bureaus of ambtenaren gemaakt die in het quadrant ‘onbewust onbekwaam’ zitten. En dat zitten ze niet alleen voor die presentatievorm pdf, maar eigenlijk voor het hele onderdeel contentcreatie. Wat en waarom heeft je bezoeker/gebruiker/belastingbetaler/buurvrouw wanneer en hoe nodig?

  • Informatie.
  • Data.
  • Interactie.

En al deze dingen zijn in zichzelf niet ontoegankelijk (hier parafraseer ik Iacobien Riezebosch). Werk aan een vorm die dat wel is. Bedenk dat na opleveren vaak nog wat rondes van aanpassen volgen. Pas je een pdf makkelijk aan? Nee. HTML wel. Bedenk ook: dat je content vindbaar moet zijn. Het moet doen op verschillende apparaten. Etc.

Gisteren heb ik met plezier deze blogpost gedeeld. En vandaag doe ik dat nog een keer hier: Avoid PDF for On-Screen Reading. Ook vind ik De Correspondent altijd een goed voorbeeld van hoe je zonder te kiezen voor pdf ‘zelfs’ longreads onwijs leesbaar kan presenteren.

Eigenlijk een typisch geval: If you want something you never had, do something you never did…

Meer tips nodig? Contact mij.

Delen
Back To Top