Ga naar hoofdinhoud
hert met gewei in groene varens

De zon schijnt en ik was weer op het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid, het NCDT, dan wordt het zomer! De talk die mij het meest inspireerde dit keer was die van Lisa Welchman. Haar verhaal gaat over: governance. Ik vertaal het maar even vrij als: grip krijgen op en richting geven aan de digitale kanalen. Hoe komen we van een situatie van chaos naar een van volwassenheid? Lisa toonde overtuigend waarom dat het tijd kost. En natuurlijk gebruiken we die tijd om stappen te zetten.

Mijn stap van vandaag gaat over de overheidswebsites die je bezoekt op zonnige dagen als vandaag. Namelijk die van de gemeenschappelijke regelingen die recreatiegebieden beheren. Die regelingen hebben namen als Recreatieschap Geesterambacht, Recreatieschap Rottemeren, Recreatieschap Hitland, Recreatieschap Twente et cetera. Daar horen websites bij met informatie over wandelroutes, fietspaden en evenementen. Ik heb de afgelopen maanden bijzonder veel overheidswebsites gezien maar deze recreatie-sites vallen echt op door de foto’s die je zin geven naar dat gebied toe te gaan.

Maar is het een goed idee dat er zoveel websites zijn om na te gaan waar je kan wandelen en fietsen en hoe je daar komt? Nee… Om de volgende redenen:

  1. Klantreis is niet logisch: Het is mooi weer en ik heb zin om te wandelen. Hoe weet ik dan dat ik op de website van ‘recreatieschap Hitland’ mijn ultieme wandeling vind? Misschien via een omweg zoals anwb.nl? Op de website van Hitland zelf zie ik niet snel waar het gebied ligt. Qua naamgeving komt alleen Twente mij bekend voor.
  2. Digitale toegankelijkheid is niet geborgd: De websites zijn mooi, actueel en aantrekkelijk opgemaakt. Er is dus geld. Maar toegankelijk zijn de websites niet.
  3. Wordt de content gevonden? Ik vrees van niet. Zoals gezegd spat de natuur je scherm af, maar op elke website weer op een andere manier. Er is bijvoorbeeld geen eenduidige manier om de routes te bekijken, mee te nemen of te vergelijken.

Het advies ligt voor de hand: ga rationaliseren. Hoeveel recreatiegebieden zijn er? De belangrijkste content lijkt over wandelen en fietsen te gaan. Zorg dat deze content vindbaar en toegankelijk is. Padma Gillen (de man van gov.uk) vertelde over situaties als deze waarbij 80% (!) van de content kon worden verwijderd. En dat geeft sowieso een forse besparing voor het beheer. Gebruik dat geld en die kennis voor één digitaal toegankelijk recreatie-platform. Ga na hoe je content bruikbaar wordt voor de wandelaars en fietsers. Maar ga ook na hoe deze vindbaar wordt voor andere bezoekers dan wandelaars of mensen die het gebied al kennen. Bijvoorbeeld: op de websites zelf is nu lang niet altijd duidelijk hoe het zit met de toegankelijkheid van het gebied. Wat zijn de drukke en de rustige momenten? Zijn de paden geschikt voor rolstoelen? Is er aanduiding in braille? Ik noem maar wat.

Delen
Back To Top